Dieet zoeken… Uit welke 5 diëten kan ik nog kiezen?

Ik ben van plan een dieet te gaan volgen. Niet omdat ik nu erg dramatisch overgewicht heb, maar gewoon om net even wat strakker in mijn vel te komen zitten.

Aangezien ik nog volop sport, maak ik me overigens ook niet druk om overgewicht. Maar wel wil ik wat beter en natuurlijker met mijn lichaam omgaan. Mijn cholesterol, bloeddruk en het risico op suikerziekte zou ik graag tot een minimum beperken. En met een dieet kan dat ook.

Hoe dan ook, ik ben op zoek gegaan naar allerlei diëten. De website Dieetkompas heeft me daar heel goed bij geholpen, want daar kun je allerlei diëten teruglezen. De voordelen en de nadelen worden eerlijk opgesomd.

Deze 5 diëten heb ik onderzocht. Mijn bevindingen deel ik graag me je, zodat jij ook je voordeel ermee kunt doen.

 

Het Dukan dieet

Het Dukan dieet is een eiwitdieet en komt uit Frankrijk. Daar is het kennelijk al vele jaren een hype (ik had er nog nooit van gehoord!) en ook wereldwijd vallen veel mensen af met het Dukan dieet. Het dieet is ontworpen door de Franse cardioloog en arts Pierre Dukan, die zich richtte op voeding en dikke mensen. Hij vond uit dat je door het eten van meer eiwitten slanker werd, maar ook veel energie kreeg.

Pluspunten, als je het mij vraagt. Op zich ziet het dieet er niet zo ingewikkeld en ingrijpend uit, dus ik ben zeker geneigd het een kans te gaan geven.

Lees hier meer over het Dukan dieet: https://www.dieetkompas.nl/het-dukan-dieet

 

Het Atkins dieet

Het Atkins dieet lijkt wel een beetje op het Dukan dieet. Ook hier is een arts (R.C. Atkins) mee begonnen, maar dan in de VS. Hij onderzocht net als Dukan de gevolgen van ongezonde voeding op overgewicht. Net als Dukan kwam hij erachter dat eiwitten goed helpen tegen overgewicht, maar hij legde vervolgens de focus op het weren van koolhydraten.

Een koolhydraatarm dieet als het Atkins-dieet wordt door velen gevolgd. Het blijkt erg succesvol te zijn en net als bij Dukan is er weinig aanpassing nodig. Veel gerechten die je in de boeken van Atkins voorbij ziet komen, eet ik nu ook al. Alleen pasta eet ik kennelijk te vaak. Van aardappels moet ik al niet zoveel hebben, behalve in de vorm van patat…

Lees hier meer over het Atkins-dieet: https://www.dieetkompas.nl/afvallen-met-het-atkins-dieet en https://www.consumentenbond.nl/dieet/atkins-dieet

 

Weight Watchers

Het oudste en meest bekende dieet van allemaal is Weight Watchers. Ik heb veel vertrouwen in Weight Watchers, want mijn moeder is hierdoor ook heel veel gewicht verloren. Althans, een jaar of 15 geleden. Intussen is het allemaal weer terug (maar dat wijt ik niet aan Weight Watchers). Hetzelfde geldt overigens voor mijn tante (zus van mijn moeder), dus ik vrees dat er ergens toch iets in de familie zit.

Hoewel ik vertrouwen heb in Weight Watchers, vind ik het wel vele gedoe. Je moet online lid worden, betalen en volgens mij heb je dan ook nog een abonnement waar je aan vast zit. Dat wil ik dus absoluut niet.

Het Weight Watchers dieet valt voor mij dus af. Wel vind ik het leuk om op internet recepten van Weight Watchers te bekijken. Want daar krijg je wel een beetje een idee van hoe dat puntensysteem in elkaar zit.

Lees hier meer over Weight Watchers: https://www.weightwatchers.com/nl/ en https://www.dieetkompas.nl/weight-watchers

 

Het Cambridge dieet

Het Cambridge dieet doet me een beetje denken aan een combinatie van alle genoemde diëten. Ik denk dan ook wel dat er een groot aantal mogelijkheden is.

Je hebt bij het Cambridge dieet meerdere manieren om mee af te vallen: snel, gemiddeld en langzaam. Dat is handig, want zo houd je zelf een beetje controle over de snelheid waarmee je gewicht kan verliezen. Het Cambridge dieet blijkt wel zwaar te zijn, want zeker in de snelle variant, mag je weinig tot niet eten. Ik dacht dat ik eens gelezen had dat een dieet je juist wel zou moeten laten eten, omdat je dan in elk geval energie hebt?

Nou ja, het Cambridge dieet wordt het toch niet.

Lees meer over het Cambridge dieet: https://www.dieetkompas.nl/cambridge-dieet

 

Het DASH dieet

Tot slot las ik op Dieetkompas iets over het Dash dieet. Dit is een dieet dat me erg aanspreekt, omdat het al het goede van diëten lijkt te combineren en zich niet alleen focust op gewicht verliezen (hetzelfde doel dat ik niet per definitie voor ogen heb!), maar op gezonder worden. Dat betekent dus minder zout en minder vet eten. Daardoor verlaag je je cholesterol, bloeddruk en loop je verminderde kans op bloedziektes, hart- en vaatziektes en weet ik wat allemaal niet meer!

Een DASH dieet in Nederland blijkt dan weer wat lastiger te zijn, of je moet genoegen nemen met een of ander vaag ebook… Ik ben dus zeker geïnteresseerd in het DASH dieet, maar dan moet het wel makkelijker voor het grijpen liggen. Misschien als het ooit echt naar Nederland komt op de manier die je in Amerika veel ziet. Dan zie ik zeker de voordelen van het DASH dieet wel in!

Lees meer over het Dash dieet: https://www.dieetkompas.nl/het-dash-dieet-meer-dan-afvallen

 

Conclusie: de knoop doorhakken

Een aardige reeks diëten die allemaal hun sporen verdiend hebben. Het is natuurlijk helemaal van de persoon afhankelijk hoe die ergens mee afvalt. Ik zou bijvoorbeeld niet voor Weight Watchers kiezen, omdat ik het teveel gedoe vindt. Cambridge sla ik af, vanwege het idee dat ik honger zou moeten lijden (lees ik op meerdere fora terug). Het zou wat mij betreft DASH kunnen worden, maar ik vind het ebookje een beetje vreemd. Liever heb ik mijn richtlijnen gewoon gebundeld in een boekwerk. Daarbij vraag ik me af hoe theoretisch het allemaal is…

Vooralsnog zal ik dus moeten kiezen tussen Atkins en Dukan. Koolhydraatarm en eiwitrijk. En aangezien ik fanatiek sport en mijn eiwitten wel goed kan gebruiken, neig ik op dit moment heel erg naar het Dukan dieet. Lekker eiwitten eten en veel trainen. Daardoor zal ik meer energie krijgen en me een stuk lekkerder en vitaler voelen.

Of het Dukan gaat worden, moet nog maar blijken. Ik heb in ieder geval een gedegen onderzoek gedaan!

Welk dieet zou jij kiezen uit deze lijst?

Zwangerschap en afvallen

Is de zwangerschap de beste tijd om aan een dieet te beginnen? Die vraag stellen veel vrouwen zich. Ze vinden het enerzijds heerlijk om zwanger te zijn en kunnen zich ook prima vinden in hun dikker wordende buik, maar eigenlijk willen ze ook af van vet. Na de bevalling moeten ze immers weer strak in hun vel zitten. Hoe zit dat nu precies met afvallen en de zwangerschap? Kun je tijdens je zwangerschap al beginnen met afvallen? Is het beter om te wachten. Wat kun je wel doen en wat niet? In dit artikel geven we antwoord op die vragen.

 

Afvallen in de zwangerschap

De zwangerschap is een zwaar proces. Je bent bezig met het ontwikkelen van een baby. Dat is belangrijk en moet dus alle ruimte zijn. Intensief gaan afvallen is dus absoluut niet aan te raden. Je zou immers het risico kunnen lopen dat je kindje niet alle voeding krijgt die het zou moeten krijgen. Daardoor kunnen er in de zwangerschap complicaties optreden die je had kunnen voorkomen.

Het is dus zeker niet aan te bevelen om in je zwangerschap aan je overgewicht te gaan werken. Wel zijn er zaken waar je rekening mee kan houden en die indirect een positief effect op je gewicht kunnen hebben. Deze punten bespreken we straks.

Lees ook hier verder: https://www.24baby.nl/zwanger/voeding/afvallen-tijdens-zwangerschap/

Kun je beginnen met afvallen als je zwanger bent?

Het is dus duidelijk dat het niet aan te bevelen is om met afvallen te beginnen als je zwanger bent. Wacht liever een tijdje tot na de geboorte van je kindje voor je wel aan een dieet gaat beginnen. Bijvoorbeeld na een maand of twee na de bevalling. Dat is een moment waarop je lichaam er aan toe is om weer haar oude vormen aan te nemen. Wil je zeker weten dat je het goed doet? Dan is het raadzaam om met de verloskundige of je huisarts in gesprek te gaan. Die kan je natuurlijk het beste informeren wanneer afvallen in jouw geval het handigste is.

 

Rekening houden met je gewicht

Wat je dus wel kan doen is rekening houden met je gewicht. Tijdens de zwangerschap hebben veel vrouwen de neiging om ongezonder te gaan eten. Want “de baby heeft er zin in”. Dat is natuurlijk een smoes. Wees op die momenten sterk en voorkom dat je jezelf volpropt met ongezonde voeding, zoals kant-en-klare pizza’s uit de oven en opwarmzakjes uit de supermarkt. Los van het feit dat die producten je dik maken (want er zitten ongelooflijk veel koolhydraten in dergelijke producten), kunnen ze je ook ongezonder maken. Er zit vreselijk veel zout in dergelijke producten en via jouw navelstreng komt dat ook bij je baby terecht. Voor een keertje is dat echt niet erg, maar aan de lopende band zou het ook schadelijk voor je kindje kunnen zijn.

 

Conclusie

Afvallen tijdens de zwangerschap is absoluut niet aan te raden. Je lichaam heeft alle energie nodig om je kindje te kunnen helpen bij het ontwikkelen. Wanneer je eenmaal bevallen bent, kun je je plannen om te gaan afvallen wel meer vorm gaan geven. Wil je al tijdens de zwangerschap daar de eerste stappen inzetten? Ga dan letten op je voeding en probeer zo gezond mogelijk te eten en te drinken.

Hardlopen: the running TAG

Als hardloopjunkie kon deze tag natuurlijk niet ontbreken op mijn blog. Ik heb de tag ook ingevuld nadat ik er toevallig een heerlijke 5 kilometer op had zitten. Dus als jullie een hoop positiviteit lezen dan zijn dat de endorfine nog. Haha 😉

Wanneer besloot je te gaan hardlopen? 

Dat is augustus 2012 geweest. Ik zag op de blog van Annemerel dat hardlopen toch echt leuk moest zijn en kocht heel impulsief een paar hardloopschoenen. Nadat ze binnen waren heb ik ze meteen uitgeprobeerd en eigenlijk ben ik nooit meer gestopt met lopen. Een half jaar later liep ik namelijk al mijn eerste halve marathon.

Wat was jou beginnersfout/valkuil? 

Ik denk te hard van stapel lopen, want na die eerste halve marathon kwam ik in een zwart gat terecht en heb ik een half jaar bijna niet gelopen. Ik zag de lol er niet meer van in en besloot me in te schrijven bij de sportschool. Gelukkig vond ik na mijn lange interrail mijn hardloopflow weer terug en nu loop ik gemiddeld twee keer per week.

Heb je wel eens last gehad van blessures? 

Ja helaas wel. Ik ben nogal blessure gevoelig door mijn hypermobiliteit en heb drie maanden geleden een zweepslag opgelopen. Gelukkig is dat alweer genezen en heb ik er geen last meer van, maar uitkijken moet ik altijd.

Wat is jou sportoutfit? 

Ik heb een kast vol sportkleding. Van korte broeken tot en met dikke truien. In de lente draag ik vooral driekwart leggings van Nike met tanktops van verschillende sportmerken. Voor de sportschool heb ik nog een hoop t-shirts want daar mogen we in de sportzaal geen tanktops dragen.

Welke schoenen draag je tijdens het hardlopen? 

Ik heb twee paar hardloopschoenen, maar ik loop nu vooral op de Nike Lunarglides. Ik heb ook nog knalroze Free Runs, maar die draag ik tegenwoordig alleen nog maar naar de sportschool. Ik zeg tijd voor een nieuw setje om op hard te lopen.

Gebruik je apps tijdens het hardlopen? 

Ja ik gebruik de Nike+ App. Die heb ik eigenlijk altijd gebruikt op mijn iPhone en sinds kort heb ik het bekende sporthorloge van Nike dus gebruik ik die.

Maakt lopen je hoofd juist leeg of vind je het heerlijk om zo de dag door te nemen?

Ik maak mijn hoofd leeg. Jullie hebben hier al kunnen lezen dat mijn hoofd leegmaken erg belangrijk is. Hardlopen is echt mijn therapie. En wanneer ik terug kom van een run kan ik er weer helemaal tegen aan. Soms dan gaat het hardlopen ook niet lekker, maar daar leer ik weer van doorzetten, want wanneer ik weer thuis komt voelt het fantastisch.

Wat staat er nog op je wishlisht?

Een paar nieuwe Nike Free Runs, en nog een nieuwe hardlooplegging van Nike. Die zitten namelijk ontzettend lekker!

Wat zijn je irritaties om je heen tijdens het lopen en wat is juist bemoedigend?

Irritaties? Vooral wanneer je in een park loopt en er vliegen allemaal vervelende beestjes in mijn mond. Of fietsers die niet voor je aan de kant gaan. Daar heeft Johan een prachtig post over geschreven. Maar over naar het positieve. Ik vind het enorm motiverend als ik mede-hardlopers tegenkom die je gedag zeggen. Of gewoon lieve mensen die je aanmoedigen. Daar kan ik echt van genieten.

Lees ook even de richtlijnen van de Hartstichting over gezond beginnen met hardlopen hier: https://www.hartstichting.nl/gezond-leven/beweging/hardlopen-met-de-hartstichting