Dam tot Dam-loop

Op 21 september loop ik de Dam tot Damloop en dat betekent dat er moet worden getraind. Want september komt sneller dan je denkt met deze heerlijke zomer. De tijd vliegt voorbij en voordat ik het weet is het al de derde zondag. Nou ik zie mezelf al staan ongetraind aan de start voor het evenement van het jaar. Nou dat gaat mij dus niet gebeuren en zo heb ik afgelopen week een trainingsschema gemaakt.

Ik kwam er namelijk achter dat er een heel handig progamma bestaat My Asics genaamd waarin je een trainingsschema kan opstellen gericht op snelheid in plaats van hartslag. En het fijnste van alles? De app (want die is er ook) synchroniseert met mijn agenda. Ik kan er dus niet onderuit om de training over te slaan en moet wel gaan lopen, want ik word er sowieso aan herinnerd.

Hoe ziet mijn schema er dan de komende 16 weken uit?

Het schema is verdeeld in 6 fases:

  • Fase 1: Voorbereidende training, hierin laat je het lichaam wennen aan de komende weken met intensieve training. Dat wil zeggen het drie keer in de week hardlopen en het volgen van je schema. Deze fase duurt 2 weken
  • Fase 2: Sneller lopen, de titel zegt het al. Je gaat op snelheid trainen. Ik heb als doel de Dam tot Dam uitlopen in 1:26:17. Behoorlijk doel, want dan moet ik in een behoorlijk hoog tempo lopen, maar een beetje uitdaging is altijd fijn. Deze fase duurt 6 weken
  • Fase 3: Verder lopen, kilometers trainen dus. Deze fase duurt 3 weken
  • Fase 4: Wedstrijdsimulatie, hierin loop je de wedstrijdtrainingen. Je probeert dus zo te lopen als je zou doen tijdens de wedstrijd. ┬áDeze fase duurt 2 weken
  • Fase 5: Tapering off, Hier in breng je het lichaam in topconditie. Je bouwt je trainingen af zodat je lichaam kan herstellen en kan overcompenseren, maar je blijft wel trainen op wedstrijdsnelheid. ┬áDeze fase duurt 3 weken.
  • Fase 6: Herstel, meteen stilzitten na weken keihard getraind te hebben is niet goed voor je dus er zit nog 2 weken herstellen in het schema. Hartstikke goed, want veel hardlopers vergeten dit.

In het schema staat onder andere aangegeven hoe hard je mag lopen en hoeveel kilometer je mag lopen. Ook staan je rustdagen aangegeven en krijg je een behoorlijke uitgebreide uitleg bij elk trainingsonderdeel. Ik ben fan van de app en ga dan ook de volle 100 procent voor mijn hardloopdoel. En dat niet alleen met behulp van de app, maar ook met behulp van een paar nieuwe schoenen! Ik ga namelijk de Dam tot Damloop lopen op de Nike Air Zoom Pegasus 31. Ik ben hartstikke verliefd en hoop dat ze me een hoop loopplezier gaan bieden!