Hoewel niemand de loop van 2020 had kunnen voorspellen en iedereen nog steeds in een wereldwijde pandemie leeft, blijft de fitnessindustrie evolueren en zich aanpassen. De coronavirus crisis heeft een grote verschuiving veroorzaakt in hoe en wanneer we sporten.
Met een gigantische groei in een digitale en sociale fitheid, is 2020 een jaar geweest van een hechte (online) gemeenschap en sociale distantiëring. 2020 was absoluut een moeilijk jaar, maar de fitnessbranche is veerkrachtig.
Of de sportscholen zich nu in krachttraining, spinlessen of hoge intensiteit interval training specialiseren, elke fitness professional moet zeker op de hoogte blijven van de laatste trends om relevant te kunnen blijven. In dit artikel bekijken we hoe digitale fitness de branche blijft beïnvloeden en enkele trends om in 2021 rekening mee te houden.
De invloed van consumentengedrag op fitnesstrends
Natuurlijk zullen sommige individuen altijd gek zijn op nieuwe fitnesstrends. Ze willen zien waar het allemaal om draait. Elk jaar zien we om deze reden diverse trends evolueren en zich aan de wensen van de consument aanpassen.
Zelfs met een vaccin in het verschiet, is de digitale revolutie in de fitness industrie in volle gang. Het is daarom spannend om te aanschouwen wat de toekomst in petto heeft en welke fitness trends er zullen blijven hangen.
Waarom digitale fitness ook dit jaar zal blijven domineren
2020 heeft een explosie van digitale oplossingen laten zien, nu de meeste fitness professionals zich aanpassen aan een nieuwe wijze om hun fitness diensten te leveren. Digitaal lesgeven stimuleert immers de groei van sportscholen, gezondheidsclubs en fitnesscentra.
Digitale oplossingen zoals livestreams en on-demand fitness platforms kunnen sportscholen helpen hun online doelgroepen te overtuigen, merkbekendheid op te bouwen en uiteindelijk digitale leden naar een in-studio ervaring brengen.
Thuisfitness en digitale trainingen worden steeds essentiëler. Maar er zullen altijd mensen zijn die graag naar de fitness studio of sportschool gaan. Want ook al kun je een geweldige online ervaring creëren, er gaat niets boven een persoonlijke groepstraining om je clubleden te motiveren.
Hieronder volgens nog wat andere fitnesstrends om in 2021 op te letten.
Outdoor fitness
In een online onderzoek vermeldde iets meer dan 70% van de deelnemers dat buitenactiviteiten en thuisfitness de beste manieren zijn om in 2021 fit te blijven. Dus als een sportschool nog geen outdoor fitnessopties aanbiedt, dan is dit het moment om hier actief mee in beweging te komen.
Persoonlijke training op afstand en welzijnscoaching
Door op afstand te coachen kunnen leden met een personal trainer of welzijnscoach in een een-op-een setting samenwerken. Leden van een goede sportschool gebruiken vaak personal trainers en coaches om dat extra niveau van verantwoording en motivatie te verstrekken. Virtuele coaching heeft nog steeds de ruimte om in 2021 uit te breiden en wordt alsook steeds populairder.
Hybride fitness
In de lunchpauze aan een snelle fitnessles meedoen is nu veel toegankelijker voor consumenten geworden, en vele fitness liefhebbers zijn aan de flexibiliteit en het gemak van online trainingen gewend geraakt. Hybride fitnessbedrijven vertonen geen tekenen van vertraging. En alhoewel sommige grote sportscholen al begonnen waren met het aanbieden van digitale en persoonlijke diensten, dwong de pandemie de fitnessindustrie tot nog meer versnelling hierin. Fitness bedrijven zullen zich aan de mentaliteit van de consument moeten aanpassen en de juiste opties aanbieden die bij de verschillende doelgroepen passen.
De verbinding van lichaam en geest
Volgens een online onderzoek was yoga de digitale toptraining van 2020. Als we het over fitness hebben, dan denken we vaak al snel aan fysieke activiteit en gezondheid. Maar mentale gezondheid is net zo belangrijk en de fitnessdoelen gaan op dit moment dan ook verder dan enkel een fysieke activiteit. De grens tussen lichaam en geest versmelt bij alle mensen die naar manieren op zoek zijn om beide tegelijkertijd te oefenen. Mind-body-oefeningen zoals yoga en Pilates zullen dus enorm populair blijven.
Wearables en fitnesstechnologie
Wearable technologie, fitnesstrackers en andere moderne fitness technologie blijven een grote rol spelen bij het vormgeven van de fitnessindustrie. Consumenten delen steeds meer gezondheidsgegevens van slimme horloges en hebben zo toegang tot een heleboel nuttige informatie.
Met speciale AI coaches, persoonlijke trainingsassistenten en fitness innovaties in augmented en virtual reality ziet de toekomst van fitness technologie er wel heel spannend uit. De grote sportscholen die geen technologie in hun aanbod zullen integreren, zullen uiteindelijk moeite hebben om in een wereld van data en personalisatie optimaal te concurreren.
Samengevat
Omdat consumenten steeds meer op technologie voor verbindingen en ervaring vertrouwen, zouden sportscholen en fitness studio’s prettige digitale en persoonlijke ervaringen moeten creëren. Personalisatie en technologie blijven op dit moment vaak de kern van innovatie, vooral in de fitnessbranche. Naarmate de belangstelling voor fitness blijft toenemen, zoeken de leden immers naar manieren om te oefenen die bij hun nieuwe manier van leven passen. 2021 zal een belangrijk jaar voor de fitnessbranche zijn om deze digitale revolutie heel veerkrachtig en sportief aan te pakken.