Hoe te beginnen met trainen als je je lui voelt

0
37

Misschien vond je het in een grijs verleden gemakkelijk om vroeg op te staan ​​om naar de sportschool te gaan. Maar je kunt die motivatie soms na verloop van tijd verliezen. Het enige dat je dan wilt doen, is gewoon lekker in bed blijven. Terwijl je eigenlijk naar buiten moet gaan om te gaan sporten.

We hebben dit allemaal wel meegemaakt. Maar om jou te helpen jouw luiheid te bestrijden, hebben we hier een aantal tips verzameld. Tips die jouw training fris houden en de luiheid tijdens of vóór het sporten, wegnemen.

Verander je mindset

Regel nummer één: het is op zich oké om lui te zijn want niemand van ons is perfect. Als je dat eenmaal kunt accepteren, dan kun jij je hier ook gemakkelijker doorheen slaan. Neem een ​​pauze en ontspan je wanneer het moet. Wees ook geduldig.

Focus je bovendien op je progressie in plaats van de resultaten. Heroverweeg eventueel jouw sportieve doelen en pas je verwachtingen aan. Als jij al jouw successen visualiseert, dan stop je vanzelf wel met het verzinnen van allerlei excuses om niet te gaan sporten.

Maak een goed plan

Het is vooral belangrijk om haalbare doelen te stellen. Stel jezelf daarbij de vraag: waarom wil ik überhaupt trainen? Wat zijn de doelstellingen die ik wil bereiken? Zijn ze wel realistisch? Je moet deze doelen zeker opschrijven en een geschikt sportschema opstellen.

Plus een logboek bijhouden met daarin je vooruitgangen. Je kunt jezelf zelfs uitdagen door meer korte termijn doelen te stellen. Het resultaat daarvan is dat jij je positief en gemotiveerd voelt, terwijl je stap voor stap jouw doelen bereikt.

Of probeer iets nieuws

Als je steeds weer dezelfde training doet, dan is het vrij normaal dat jij je op een gegeven moment verveelt. Raak dus geïnspireerd om te sporten door jouw routine te veranderen en eventueel andere trainingen te proberen.

Er zijn zonder meer veel interessante alternatieven. Probeer in plaats van zoals gewoonlijk op een loopband te rennen eens een yogales te volgen of geef je op voor een voetbal sessie. Stap vooral uit je comfortzone en kies voor een training die je leuk vindt. Want alleen dan heb je meer kans om je eraan vast te houden.

Vind een buddy

Je bent misschien gewend om er altijd alleen op uit te gaan. Maar het krijgen van een trainingspartner of -partners kan je echt helpen om het meeste uit jouw training te halen. Zoek bijvoorbeeld naar een vriend die vergelijkbare fitnessdoelen heeft.

Jullie kunnen elkaar dan motiveren om regelmatig samen op tijd op te staan om te gaan sporten. Om elkaar aan te moedigen en op elkaars doelstellingen te wijzen. Je kunt ook vriendschappelijke wedstrijden houden waarbij je jezelf met een fraai bedrukte sporttas als een team  van elkaar onderscheidt. Dat klinkt leuker dan altijd maar alleen te sporten, vind je ook niet?

Sport vooral buiten

Al die indoor trainingen kunnen al snel behoorlijk saai worden Ga daarom lekker naar buiten, want dat maakt zeker het verschil. Ga outdoor zwemmen of fietsen om zo een ​​aangename frisse neus te halen en jezelf tegelijkertijd in de buitenlucht te bewegen. Zelfs een ontspannende wandeling kan jouw fysieke en mentale welzijn een enorme boost geven. En uiteraard je luiheid op de achtergrond plaatsen!